2014. június 8., vasárnap

Macro képek

Kedvem támadt egy kis macro-záshoz és ehhez most vásároltam egy közgyűrűsort is. (A közgyűrűsorról egy másik bejegyzésben) Személyszerint arról szeretek beszélni, amiben már van egy kis tapasztalatom. Az első kérdés miért is érdemes kipróbálni ezt a műfajt. Ez egy különleges és feltétlenül másik világ. Ne gondoljuk, hogy könnyű lenne. Nagyon nem az, de nagyon sok szépséggel jár és esetenként  több érzelmet vált ki az emberekből, mint más jellegű fotók. Lehetnek ezek ijesztőek is, hisz a zsákmányát fogyasztó pók pl ebben a műfajban kétség kívűl az, de mindenképp érzelmeket  váltanak ki ők is. Én a szebbik végét fogtam meg most. Nagyon nehéz. Miért is?

Nincs fény.

Az első és legnagyobb probléma, ami a makrófotós minden szenvedéseinek öreganyja, az az a kikerülhetetlen optikai tény, hogy a makró objektívek „sötétek“. Bár névleges fényerejük általában f/2.0 és f/3.5 között változik, nem árt tudni, hogy ezt a fénymennyiséget csak végtelen távolba fókuszálva tudják beereszteni és ez akkor is igaz, ha jó fényérzékenységű fix optikához közgyűrűsort alkalmazunk.

Szél

A makrófotós legnagyobb ellensége a szél. Hacsak nem szándékosan elkent képet szeretnénk, akkor a szél mindig probléma. Mivel olyan szinte sosincs, hogy a levegő mozdulatlan, ezért a természetben minden mindig mozog. A mozgás pedig mindig a fókusz ellensége.

Túltelített színek

Minden egyes elkészült kép, készüljön bármilyen témáról bármilyen technikával, végsősoron a színekről és a formákról szól. Ezért a színeknek, hacsak nem fekete-fehér munkáról van szó, roppant nagy jelentősége van. Általános fotózásnál a leggyakoribb (bár könnyen orvosolható) színekhez kötődő probléma az alulszaturáltság, azaz a színek fakósága. Makrónál, különösen ha vakut is használunk hozzá, ennek pont az ellenkezője a helyzet. A virágok, rovarok általában igen erősen színezettek, és nagyon kontrasztosak. Ezt az eredményezi, hogy digitális technikával készülő képeinken nagyon könnyen „beéghet“ az egyik színcsatorna (az RGB értékek valamelyik egy nagyobb területen folyamatosan 255), ami időnként természetellenes színeket eredményezhet. Ha ez csak a kép nem túl lényeges részén, kisebb területekben fordul elő, az ritkán okoz problémát. Ha viszont a témánk ilyen, az sajnos gond. Nem tudom, hogy szükséges e leírni, de a hisztogram használata makró képeknél (csakúgy mint minden más esetben) elengedhetetlen.

Etika

A természetfotózás minden irányzatát a természet szeretete, az irányában tanúsított aggódás és alázat kell hogy ihlesse. Ebből kifolyólag teljességgel elfogadhatatlan, hogy tevékenységünkkel kárt tegyünk környezetünkben, hogy "modelljeinket" erőszakosan inzultáljuk egy jobb kép reményében. Türelem és alázat. Nem lehet elégszer mondani. 
Remélem kedvet kaptok ehhez, de ha csak tetszik, az is jó.








Nincsenek megjegyzések: