2015. március 9., hétfő

A drónozásról...

Talán már szereztem annyi tapasztalatot az első buktatókról, hogy megoszthatom azokkal, akiket ez érdekel vagy most még nem tudják, hogy később megszállottá válnak majd. Beleszeretni ebbe a témába egyébként egy villanás műve. Ha azonnal nem szeretsz bele, akkor van esélyed, hogy nem mételyeződsz meg.Az érzést persze azonnal követi a tett. Gyerünk venni egyet! ...de hová és milyet érdemes venni mert a témában szó szoros értelmében tombol az arzenál.  Az sem mindegy, honnan szerzünk információkat mert ezek megtévesztőek lehetnek az árak pedig többszörösen eltérőek.  Léteznek a nanodrónok, amik méretüket és árkategóriájukat tekintve is kedvezőek. Túlságosan is. Pár ezer forintért már kaphatóak. Ilyenkor nagy kérdés, hogy mennyi pénzt szánunk rá, hiszen csak ez lehet korlátos a technika nem.  Mi az, ami leginkább jellemez egy drónt? Két dolog. Az őt irányító rendszer (Flyght Controller Board) és a motorok. Ha ezek épp csak össze vannak dobva és jó olcsók, akkor inkább bosszúságunk lesz, mint élményünk és az olcsó hirtelen nagyon drágának fog tűnni.A nanodrónok után nagy ugrás következik. Itt már 40-50 ezerbe is kerül egy masina és ha hiszitek, ha nem minőségben ugyanannyit tud, mint a 10-20 ezres kategória csak nagyobb a test, amibe rakták az alkatrészeket.  Ezután következnek a 150-300 ezerig tartó kompakt  kategória ilyen pl DJI Phantomok. Azt  hiszem itt kezdődik valami, hiszen erő van bennük, ami ahhoz kell, hogy pl egy 3d gimbalt elvigyen. Ez pedig elengedhetetlen a szépen fókuszált képekhez vagy filmekhez. Az enyém egy DJI Phantom 2-es a vision sorozatból a továbbiakban tehát erről tudok beszélni.  Két repülésem volt idáig. Hát mit is mondjak...deja vu!  Akkor éreztem ilyet, amikor az első DSLR gépemet megvettem. Úristen, tök hülye vagyok hozzá. Van mit tanulni. a fotózás első buktatóiból tanulva nem fogok elkeseredni és nem adom el azonnal a kis drónt. Nekem ezt meg kell tanulnom. Ha törik, ha szakad.  Először is! Aki még soha nem kezelt ilyet, az ne kezdjen el a lakásban röptetni legalábbis ebben a kategóriában ne mert zsebbe nyúlós, ha a falnak röptetjük és a motor vagy kamera megsérül. Menjünk ki egy olyan területre, ahol szinte semmi nincs a szántóföldön kívül és itt tanuljuk meg biztonságosan irányítani a kis drónt.  Apropó drón! Ebben a kategóriában csak a szó rövidsége miatt nevezik őket drónnak, hiszen az igazi drónok, amiket leginkább a NASA használ semmilyen irányítást nem igényelnek. Megkapják a JPS adatokat és a feladatot, aminek elvégzése után szépen önállóan haza térnek.  A szerény ember kategóráját quadcopternek nevezik, de ez valóban bonyolultabb szó.  Az első repülés napját úgy válasszuk meg, hogy ne legyen szél, eső. Ezek nagyban befolyásolják a drón mozgását ill. a wifi jel erősségét. Én  már vesztettem el wifi jelet és marha mákom volt. hogy a go home funkció aktivizálódott így nem vesztettem el a gépet és visszajött hozzám. Sok olyan történetet olvastam, ahol soha többé nem látták a gépet. Elment és örökre nyoma veszett.  A gyakorlás lehetősége eléggé korlátolt, hiszen cirka 25 perces repülést bír a lítium aksi, ami egyébként nem rövid idő ebben a témában. Az újra töltési idő kb 2 óra. Lehet gondolkozni pót akkumulátorban, de max kettővel  érdemes műteni mert egyrészt 100 eurót is meghaladja az ára másrészt háromszor felküldeni nem érdemes mert a 4 motornak is kell annyi  pihenő idő.
Az irányító karok nagyon érzékenyek. Hirtelen mozdulatoknak semmi értelmük arról nem beszélve, hogy egy ilyen mozdulat haza is vágja a videót.A kép minőségével határozottan meg vagyok elégedve. A HD minőség ma már szinte alapkövetelmény. Így van értelme. Elmosódott semmirevaló felvételekre ugyan ki kíváncsi.  Hát nagyjából ennyi jut eszembe. A beüzemelésről, kiváló tutorial van fent a neten. Az assinstent programot feltétlenül töltsétek le mert van, hogy néha kalibrálni kell a rotorokat és különböző beállítások elmaradhatatlanok. A go home funkció pl alapértelmezettben 20 m-re van állítva amit azonnal javaslok 40 m-re állítani, hiszen 20 m-en hazatérés közben sok mindennek nekimehet a kopter és akkor jön a nem olcsó szervizelés.  Ha valaki kedvet kapott vagy esetleg már gyakorlott kopterező és idetévedt, bátran írjon mert amit én tapasztaltam azt szívesen átadom és hát nekem sem jön rosszul a gyakorlott ember tanácsa adott esetben.  Még annyit! Ha az első nehézségeken túl jutsz, ez nagyon nagy élmény ám! Érdemes vele küzdeni.  Az első felvételemet nem azért publikálom mert büszke lennék rá, nagyon is messze vagyok az áhított szinttől, hanem azért mert így kontrollálni lehet a fejlődést.                            Üdv és szép hetet mindenkinek!












Nincsenek megjegyzések: