Ma nincs időm fotózni. Hátteret kell varázsolnom egy családi fotózáshoz. Mondjuk az idő sem túl kellemes.
Összeollóztam nektek egy cikket a komponálási szabályokból. Épp valamelyik nap láttam egy képet, amit fotós publikált. Én szégyelltem magam helyette. A fotóalany leszorult a jobb sarokba . A kép fekvő formátuma miatt a bal oldalon hatalmas fekete üres tér tátongott a fekete háttér miatt. Nem tudjuk mi a szerepe. Az alany fekete haja beolvadt a fekete háttérbe nem tudjuk meddig tart a haj és hol kezdődik a háttér. Szomorú. Úgy fotós az ilyen, ahogy én Maigret felügyelő. Na mindegy. Pipa vagyok ilyenkor.
Nem az elkövetett hibák bosszantanak, hanem, hogy ennyire lusta legyen valaki elsajátítani néhány nagyon fontos szabályt, de profiként publikálja a marhaságát.
Amikor valaki elkezd fotózni, általában a legnagyobb hiba, amit elkövet az, hogy a néző nem tudja eldönteni mit is fényképezett le igazán, mit szeretett volna megörökíteni, megmutatni. Az ilyen képek kaotikusak, rengeteg részlet, rengeteg zavaró elem jelenik meg rajtuk, ilyenkor jelennek meg a felmosó vödrök, villanyóra dobozok egy helyes lány portréján a háttérben. A tudatos fotózás első legfontosabb eleme, hogy a fotós pontosan határozza meg, mit szeretne lefotózni, megmutatni. Ezután minden rendelkezésére álló eszközzel le kell egyszerűsíteni a kompozíciót úgy, hogy a kiválasztott téma, a főtéma megfelelő hangsúlyt kapjon. A következő pontokban ezen eszközökből sorolok fel néhányat.
Harmadolás
Az egyik legelterjedtebb, és leggyakrabban használt kompozíciós fogás a harmadoló vonalakra vagy a harmadoló vonalak metszéspontjaiba helyezett főtéma. A harmadolás alkalmazásával általában az ember számára kellemesebb kompozíciót érhetünk el.
Ez a fajta kompozíció nagyon közel áll az aranymetszéshez, ezért gyakran ennek egyszerűsítéseként használjuk.
Aranymetszésről akkor beszélünk, ha pl a képünk egyik oldalát úgy osztjuk fel két szakaszra, hogy (a+b)/a=a/b egyenlőség teljesüljön.
Ha ezt kiszámoljuk, akkor az jön ki, hogy a szakasz "a" része a szakasz hosszának kb. 61,8%-ka. Beláthatjuk, hogy ez viszonylag jól közelíthető a harmadolás 33-66%-kos arányával. Az aranymetszés egyébként nem a modern kori képalkotás találmánya, a görög matematikusoktól származik, és ezt az arányt gondolták a legesztétikusabb ábrázolásmódnak.
A harmadolás szabályának alkalmazásakor ne felejtsünk el figyelni néhány alapszabályra. Egy portré esetén, ha a modellünk oldalra néz, akkor ügyeljünk arra, hogy a nagyobb tér felé nézzen. Ugyanez érvényes mozgások esetén, vagyis a haladási irányban legyen nagyobb tér.
FONTOS: A szabályok természetesen megszeghetőek, ha erre alapos indokunk van :)
Centrális szerkesztés
A centrális szerkesztés legtöbbször kerülendő kompozíciós lehetőség, azonban néha kifejezetten igényli a téma a középre való elhelyezést.
Keretezés
Nagyon hasznos eszköz a fotós kezében a keretezés. Persze itt nem a képeket körülvevő neon zöld sávra kell gondolni, hanem egyes képi elemek keretként való felhasználására. Ezzel könnyen kiemelhetjük a főtémát, javíthatjuk a kompozíciónkat.
Ez a megoldás könnyen válhat giccsé a képen, így nagyon óvatosan érdemes használni.
Képi elemek megóvása
Gyakori hiba, hogy a kép témáját nem óvjuk meg kellően a környezetétől. Ilyenkor történik meg az, hogy a modellünk fejéből állnak ki egy bokor ágai, vagy éppen a modellünket „lefejezi” a horizont.
Nézőpont
A "Képi elemek megóvása" pontban láthattuk, hogy milyen problémákat okoz egy nem megfelelően megválasztott nézőpont. Mindig gondoljuk át, hogy milyen nézőpontból tudjuk legelőnyösebben megmutatni a főtémánkat.
A nézőpont megválasztása nem csak az elemek megóvása szempontjából fontos. A különböző nézőpontokkal más és más hatást érhetünk el például egy portré esetén. Magasabb nézőpontból gyengének, elesettnek, magasabb nézőpontból viszont erősnek, felsőbbrendűnek láttathatunk valakit.
A legtöbb ember szemmagasságból készíti el a képeit. Ezek a képek gyakran kicsit unalmasak emiatt. Ha megnézünk egy profi fotóst munka közben, gyakran látjuk, hogy felmászik valamire, leguggol, lefekszik, hogy érdekesebb nézőpontokat találjon. Egy-egy különlegesebb nézőponttal egyedi képeket alkothatunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése