Három paraméterre kell figyelni, mely három paraméter kapcsolatban van egymással. Záridő (zársebesség) és a rekesz (blende), a filmes időkben is állítható volt. A digitális korszakban ehhez hozzájött az érzékenység (fényérzékenység ISO) állításának lehetősége is, mely régebben a befűzött film tulajdonsága volt.
Záridő/Blende
A rajzon, amit netről vadásztam nektek megfigyelhető, hogy minél magasabb a blende értéke, annál kevesebb fény jut be a szenzorokra. A beengedett fény értéke fordítottan arányos tehát a beállított értékkel és egyenesen arányos a mélységélességgel. Vagyis minél nagyobb a blende nyílás számhatározója ezzel együtt annál kevesebb fényt kap a képünk és nagyobb lesz a mélységélesség.....de mi is az a mélységélesség más néven DOF. Az a sáv, amin belül még éles lesz a témánk. Ami ezen a sávon kivül esik, az életlen lesz.
Tág rekesznél a fókuszponttól távolabb eső részek életlenebbek lesznek, mint szűk rekesznél. Ez az információ nagyon fontos lehet akkor, ha pl portrékra vágyunk vagyis emberi arcokat fotózunk és nem szeretnénk, ha a háttérben lévő dolgok élesek legyenek elvonva a figyelmet az arcról.
Itt el kell mondanom, hogy portrézásra sosem használok nagylátószögű objektívet. A legszebb háttereket a teleobjektívek rajzolják.
Zársebesség
Két dolog függ tőle. A szenzorokra jutó fény és az exponálás idejének hossza. Biztos vagyok abban, hogy sokan a gyerekeiteket örökítenétek meg szép minőségben. Ők viszont izegnek, mozognak, futkároznak. Ilyenkor pl fel kell emelnünk a záridő értékét 200-250 körüli értékre, de sport eseményeken akár ennél is többre, ha szépen szeretnénk a pillanatot élesre fagyasztani. A valamit, valamiért elv itt is érvényesül, hiszen ha záridőt emelünk, akkor ISO-t, vagyis fényérzékenységet is emelnünk kell mert minél nagyobb a záridőnk, annál sötétebb lesz a kép. A záridőt viszont nem tudjuk az egekig emelni mert egy határ után borzalmas zajokat produkál a képünkre, ami nem tetszetős pl egy portrénál. Van, amikor jól áll egy képnek a zaj, de ez nyilván nem a gyerekünkről készült portré kategória. Amennyiben csökkentjük a záridőt egy határ után muszáj lesz állványt használnunk mert én pl 1/50-ig tudom kézből kitartani az expot bemozdulás mentesen.
A blende és a zársebesség is komoly kapcsolatban van egymással. Megemelt zársebességnél úgyis kaphattok több fényt, ha csökkentitek a blende nyílás értékét.
Fényérzékenység/ISO
Az ISO érték növelésével lehetőséget kapunk arra, hogy ugyanolyan blende és záridő beállításnál több fényt juttassunk a szenzorokra. Hátránya a képzaj. Ez is, mint minden érték teljesen váztól függő vagyis a gép tudásától ezért nehéz lenne erre szabályt megfogalmazni. A puding próbája az evés tehát elő a gépeket és minden pontot átolvasva, gépet kipróbálva lehet ezeket az összefüggéseket személyre és gépre szabottan megérteni, átlátni.
Amikor megvettem az első DSLR belépőmet, az első 7000 kép arról szólt, hogy megértsem a paraméterek összefüggését. Szóval hajrá!
Még valami!
A helytelen kameratartás számos alkalommal a felvétel sikertelenségéhez vezethet. Ne tévesszen meg senkit a reklámokban előforduló laza?, ?trendi? életérzést sugalló hanyag, ?egykezes? kameratartás. A fényképezés során, a tökéletes expozíció meghatározása, komponálása fegyelmezettséget, tudatosságot követel.
A bridge és a tükörreflexes gépeknél jobb kezünkkel fogjuk a markolatot, bal kézzel pedig fogjunk az objektív alá, így mindkét kézzel tartjuk és a kezelő gombokat is elérjük ujjainkkal. Használjuk a keresőt, így stabilabban foghatjuk a gépet ezzel csökkentjük a bemozdulás esélyét.
Na egyelőre ennyit! Remélem segítettem ezzel! Persze a szorgalmas gyakorlást ez nem váltja ki.
Üdv mindenkinek, türelmet és szép fényeket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése